 |
Skarżyskie forum komunikacji miejskiej
|
|
Autor |
Wiadomość |
Szymon
Kierowca
Dołączył: 27 Sty 2009 Posty: 286 Skąd: Skarżysko-Kamienna |
|
Nowe autobusy w ramach projektu "GAZELA" |
|
 |
 |
Na ulice Skarżyska wyjadą autobusy hybrydowe CNG?
Gmina Skarżysko-Kamienna podjęła starania o pozyskanie środków na zakup 6 autobusów hybrydowych zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG) i budowę infrastruktury niezbędnej do eksploatacji tych autobusów. Dzięki programowi GAZELA, który jest realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, możliwe jest sfinansowanie przez NFOŚ 100% kosztów realizacji projektu.
Program GAZELA realizowany jest dzięki pozyskaniu środków finansowych ze sprzedaży certyfikatów emisji dwutlenku węgla dla rządu Hiszpanii. Pozyskane w ten sposób środki zostały przekazane do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. NFOŚIGW prowadzi konkurs, który ma wyłonić beneficjentów. Pula środków przeznaczonych na realizację tego programu to 80 mln PLN. Na finansowanie zakupu autobusów zostanie przeznaczone 90% środków, czyli 72 mln PLN, a na rozwiązania infrastrukturalne (np. na budowę stacji CNG) przeznaczono pozostałe 8 mln PLN.
Gmina Skarżysko-Kamienna złożyła projekt uwzględniający utworzenie Zielonej Linii - obsługiwanej przez 6 autobusów hybrydowych zasilanych sprężonym gazem ziemnym (projekt - oprócz zakupu autobusów - zakłada również budowę infrastruktury niezbędnej do eksploatacji ww. autobusów - stacji tankowania CNG i organizację szkoleń dla kierowców MKS). Wartość złożonego przez nasze miasto projektu to 11,4 mln PLN.
Plany są ambitne, chociaż konkurencja jest spora - w pierwszym etapie naboru wpłynęły 32 wnioski (na łaczną kwotę wnioskowanego dofinansowania... 643 mln PLN). Wyniki naboru wniosków poznamy do końca br. roku. Wydatkowanie środków przeznaczonych na realizację programu na nastąpić do końca 2015 r. |
http://www.skarzysko24.pl/wiadomosci/aktualnosci/10622-nauliceskarzyskawyjadaautobusy.html
Cóż, pierwszym pytaniem jest to, co to za pomysł utworzenia linii... Ale o tym można pogadać gdzie indziej Okazuje się, że o fundusze z projektu, który jest moim zdaniem mocno kontrowersyjny (chociażby ze względu na ograniczony wybór modeli pojazdów) ubiega się wiele przedsiębiorstw komunikacyjnych. Chyba wszyscy zobaczyli, że można uzyskać 100% dofinansowania, więc wniosków jest sporo. Poza Skarżyskiem o fundusze ubiegają się m.in. Ostrowiec Świętokrzyski, Bydgoszcz i Szczecin. W sumie wartość złożonych projektów wynosi 643 mln złotych, a liczba autobusów dla wnioskodawców to 362 sztuki.
Jedyny model autobusu, który spełnia kryteria projektu "GAZELA" to Tata-Hispano Habit CNG Hybrid, produkowany w Hiszpanii. Nie należy on do najpiękniejszych Na stronie Infobusa znalazłem ciekawy komentarz na temat zalet i wad tych pojazdów. Oto najważniejszy cytat:
 |
 |
Zalety? Jednostka napędowa pracuje ze stałym obciążeniem i momentem obrotowym bez względu na zmiany w obciążeniu pojazdu, stąd duże oszczędności w zużyciu paliwa (ok 30%) i emisji spalin. Dodatkowo bezpośredni napęd elektryczny, które daje świetne wyniki w zakresie przyspieszania i małe starty poprzez eliminację przekładni biegów, itd., czyli mamy tutaj zalety napędu elektrycznego: bezemisyjność i brak generowania hałasu. Do tego mniejszy gazowy silnik także emituje mniejszy hałas i daje większe możliwości aranżacji wnętrza. Na koniec dochodzą nam dobrze znane zalety zastosowania napędu CNG. Wady? To brak doświadczeń z tymi autobusami w naszym klimacie oraz wysokie koszty - przede wszystkim w zakresie ich serwisowania oraz zakupu. Tutaj cenę winduje do góry głównie droga i skomplikowana technologia silników Siemensa [...] |
Wychodzi więc na to, że projekt, który zwycięży w konkursie na dofinansowanie będzie niejako "testerem" pojazdów w tej części Europy.
_________________
 |
|
Wto Kwi 16, 2013 14:21 |
|
 |
Reklama
|
|
Wto Kwi 16, 2013 14:21 |
|
 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|
|